Bismillahirrahmanirrahim.
Segala
puji untuk-Nya, yang menciptakan ketaatan dan ketundukan kepada-Nya berdasarkan
rasa iman yang wujud hanya dari-Nya, yang menggerakkan jiwa kepada pelbagai
bentuk kesempurnaan, dari kekuatan kepada perbuatan sebagai penghamparan untuk
meraih tujuan. Allahuakbar~
Dengan
rasa bertuhan, ada rasa rindu yang mendalam untuk orang yang diikuti. Meskipun
tak pernah melihat wajahnya, dialah hamparan kecintaan dan sayugia kerinduan.
Yang mana tidak ada jalan lain yang dibukakan syurga kecuali jalan baginda
Muhammad s.a.w. Sungguh tempias rindu ini semogakan terbalas dengan syafaatnya.
Ameen ya Allah.
MasyaAllah,
bersyukurnya Allah menggerakkan hati dan jari-jemari untuk meneruskan
penulisan. Saat ini, hari-hari yang dilalui semakin menyuntik rasa 'sedar'
siapa diri, betapa masih memerlukan proses penambah-baikan, betapa sangat
memerlukan pengawasan dan penjagaan Tuhan. Bagaikan darah yang dialurkan ke
seluruh tubuh untuk menyempurnakan proses kehidupan insan-insan. Ia harus
diteruskan dan jika dihentikan maka terhentilah kehidupan.
"Trust me, the purification of the soul is an
ongoing process which will never end "
-nadhirah, Hira' SA-
Maka
teruslah istiqomah untuk tetap membersihkan hati, jiwa dan nurani.
Berita yang Membahagiakan
Suatu
sudut di waktu petang, saya terima sms daripada teman yang memberitakan khabar
dirinya akan bertunang.
-Ewah
kamu, tahniah. Alhamdulillah. Izinkan ana tanya, dah ada tarikh aqad ke ? Huhu.
-Cadangannya
asap tapi masih dalam diskusi. Nak buat secara mengejut boleh ? Mohon doanya.
-MasyaAllah,
ukhti. Semoga Allah kurniakan kekuatan dan permudahkan jalan. Menanti dakwah
kamu yang lebih kencang. :)
Hati
berbunga, turut terasa syukur dan bahagia dengan urusan separuh agamanya.
MasyaAllah, betapa Allah menyusun semuanya dengan sempurna. Sejak dari sms
tempohari saya tak sempat untuk membalas smsnya yang menyusul. Memang jiwa rasa
bersalah, melihatkan dia dah tersibuk dengan urusan hari besarnya. Sedangkan
saya tak banyak membantunya apalagi bila dimintanya. Bila tengah menempuh sem,
saya menjadi lemah untuk mengurus kesibukan. Hanya mampu fowardkan kepada seorang lagi ukhti, yang
sudah melalui. Bila menghubungi ukht itu, tiba-tiba teringat saya masih tak
menziarahinya sejak dia bersalin anak sulungnya. Ya Allah, memang terasa masa
itu lebih cepat putarannya berbanding amal-amal yang harus dilaksanakan.
Akhirnya
hanya doa yang mewakilkan ingatan. MAAF untuk antunna berdua, akhawati fillah.
Pekerjaan yang paling utama
Minggu
ini, hati dipujuk untuk bersabar kerana banyak menghabiskan masa untuk
menyiapkan assignment, group project dan coding-coding yang semakin hari
semakin bertambah rumit.
Alhamdulillah,
di hujung minggu, dikurniakan rezeki untuk membina manusia sambil bermain bola jaring.
Membina manusia.
Saya sedar urusannya amat mendalam, amanahnya sungguh berat, kesannya pada
seluruh ummat. MasyaAllah, itulah, urusan pentarbiyyahan. Pentarbiyyahan yang
selama ini menjadi punca aqal berfungsi , jasad bekerja, karakter dibina dan
iman bergelora sebagaimana yang dituntut oleh perjuangan.
Mengingatkan
adik-adik di sekolah-sekolah musleh, sahabat sealumni dan akhawat setarbiyyah.
Bila mengamati peribadi mereka, yakni peribadi yang telah digemburkan dengan
tarbiyyah, dengan mereka, urusan susah menjadi senang, fikiran yang berat
menjadi ringan, jiwa yang kering menjadi basah, tidur yang sikit menjadi
nyenyak, saat yang sekejap menjadi bermakna. Mereka menjadi lahad 'penyejuk
hati'.
Ibaratnya
tanah digembur, menjadikan seseorang itu bersedia untuk menghidupkan
benih-benih yang dicampak menjadi tumbuhan. Tarbiyyah yang selama ini membentuk
karakter adalah untuk menyediakan lapangan yang baik untuk lahirnya generasi
yang dinanti dan generasi yang dirindui.
Kerinduan
"
Kamu. Ana nak jujur ni, ana sangat sangat cemburu. "
"
Nape pulak ni? Cemburu dengan siapa ni ?"
" Ana
cemburu dengan orang di depan ana ni "
"
macam-macam "
"
yelah. Al-qur'an dalam kepala. Kerja dakwah tetap rancak walaupun tengah SPM.
Ana sangat cemburu dengan anti "
"
Izyana. Awak tak baik buat kita macam ni "
" Ana
buat apa?"
"
puji kita. "
"
huaa. Okay tak puji. "
"
Izyana, bila nak hafal qur'an ?"
" T_T
tekad tu ada. InsyaAllah, habis degree nak buat diploma tahfiz di kuis "
"
mana boleh. Awak kena sambung master. Setahun je kot "
" Tak
nak. Dakwah ni perlukan Al-Qur'an 24/7 "
"
Awak hafal lah bermula sekarang. Dan habis 3 tahun degree, selesai satu qur'an.
InsyaAllah
azam yang tinggi akan Allah bantu "
"
Azam ana selalu pancit. Macamana? "
"
Izyana, man jadda wajada. Cuba dulu baru tahu. "
Tiada apa
yang saya nak ulaskan yang ada hanya harapan, pembaca yang ada tips-tips hafal
qur'an secara sendiri atau Juga tips-tips menjaga surah-surah hafazan yang
sudah dihafal, sudilah kongsikan untuk dimanfaatkan insyaAllah.
Menguruskan amal
Hanya
Allah tahu kepada siapa hati ini cenderung untuk merasakan kagum, cemburu dan
rasa nak belajar. Ada ramai sebenarnya.. :) Tapi perasaan itu tak akan membawa
saya ke mana pun andailah tidak disusuli pula dengan mencontohi
individu-individu tersebut. Dan bukanlah amal islami, apabila kita terlalu
mengagungkan sebuah peribadi. Lebih bagus semuanya disandarkan kepada kehebatan
dan keagungan Allah s.w.t yang menjadikan, yang mengizinkan dan yang memberikan
segala sumber dan kekuatan.
Menguruskan
amal dakwah sekolah, dan kampus ibarat Calculus. Dalam calculus, ada pernyataan
masalah. Setiap permasalahan ada formula yang diguna-pakai, sebagai proses
penyelasaian masalah. Tak semua equation
menggunakan formula yang sama. Adapun yang menggunakan dua tiga formula, bahkan
ada yang cukup dengan satu formula.
Anggaplah
menguruskan amal, seperti sebuah equation.
Apabila bekerja, umpamanya kita merungkai equation
yang diberikan. Janganlah mengeluh, dan jangan sekali-kali putus asa. Teruskan
menyelesaikan mathematical problems yang
diberikan.
Menguruskan diri
Jujurlah
dengan dakwah.
Mengingatkan
segala bentuk nasihat, peringatan dan kata-kata yang telah terbit dari mulut
ini. Adakah ia dapat didengari oleh tuannya sendiri ?
Ibarat
tanah yang telah digembur. Setelah sekian masanya, ia akan kembali mengeras,
ruang-ruang udara akan kembali tertutup. Dan susahlah untuk menumbuhkan benih-benih yang ditaburkan
padanya. Gemburkan semula tanah untuk sentiasa maintain.
Tamsilannya untuk sentiasa remuk-redamkan diri di hadapan Tuhan supaya hati
menjadi lunak untuk sentiasa merendah diri. Hubungkan hati dengan Pencipta.
Jangan
merasa bangga ada ramai pengikut dalam masa yang sekejap, bahkan tertipu dengan
amal-amal yang dah kita laksanakan.
Mengingatkan
peristiwa kemenangan pembukaan kota Mekkah. Allah menurunkan surah an-nashr.
Saya masih ingat ketika didaurahkan tentang surah an-nashr. Dipendekkan:
"
ketika ummat Islam membuka kota Mekkah, tidak wujud pertumpahan darah,
Rasulullah telah mengarahkan tentera
Islam memasuki Kota Mekah melalui 4 penjuru, para sahabat masuk dengan aman
kecuali sayap yang diketuai khalid al-walid berlaku sedikit kekecohan. Semua
berhala di sekeliling Kaabah dimusnahkan. Rasulullah menguasai seluruh bandar
metropolitan Mekkah. "
"
Bilal melaungkan azan, penduduk Mekkah takut dan merasakan akan dibunuh tapi
Rasulullah tidak membunuh mereka bahkan mengajak mereka kepada Islam. Kesan
dari itu, penduduk Mekkah mentauhidkan Allah dan menerima Islam secara
ramai-ramai. Pengikut Rasulullah bertambah lipat kali ganda.
" Di
saat kemenangan berada di pundak umat Islam, Allah menurunkan an-nasr untuk
santapan Rasulullah dan para sahabat. " { if you thought of getting the
tafsir now, you could really do that.. :) }
Bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu
dan mohonlah ampunan kepada-Nya.
Diceritakan
melalui surah ini, kemenangan adalah datang daripada Allah, dengan izin Allah,
dengan segala bentuk bantuan dariNya. Di saat, kita merasakan ada banyak amal
dan pengikut, rasakanlah itu adalah kekuatan hanya dari Allah, bertasbihlah
dengan memuji-Nya dan mohonlah ampunan kepadaNya kerana telah merasakan kita
hebat bekerja dan hebat mengumpul mad'u hinga berjaya mendapat sesuatu yang
hebat. Sedangkan ia hanya dari Allah.
Gemburkan
tanah.
Hidupkan
satu ummah.
Marilah
berpimpinan tangan membawa manusia kepada Allah.
Study room
Uniten
10.32 am
12
December 2011
No comments:
Post a Comment